söndag 14 augusti 2011

Kräftskiva med egenproducerade flodkräftor



Under Lördagen blev jag sugen på lite flodkräftor, så jag gick helt enkelt till de egna dammarna och plockade upp 1 kg. De smakade himmelskt bra. De håller på med skalömsning i dammarna nu vilket medförde att de flesta var mjuka i skalet. Det blev ett standard kok med mycket grovsalt, lite socker och mycket dill. Det som jag är noga med när jag kokar kräftor är att göra ett snabbt första avkok. Kräftorna kokas i max 1 min i en kastrull med lite salt. Kräftorna blir svagt röda, under detta skede släpper en massa rester från kräftorna som är svårt att tvätta bort. Man kokar bort "dövatten" från kräftorna. Kvar i kastrullen blir ett brunt illaluktande vatten. När man ser och luktar på vattnet förstår man att man ofta mår dåligt dagen efter en kräftskiva. Nu börjar det riktiga koket, kräftorna flyttas över till en annan kastrullm med de rätta ingridienserna. Det är vanligt att kräftkok blir förstörda om inte kräftorna är ordentligt rena vid kokningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar