tisdag 20 september 2011

Provfiske i Stora Le


Årets provfiske är klart. Ovädret fick väntas ut vilket var ett mycket bra beslut. Stora Le har just nu ett mycket högt vattenstånd men provfisket genomfördes utan störningar. Under 6 år har vi följt signalkräftans naturliga spridning i Stora Le, vid Nössemark. Hittils har vi ansett att signalkräftorna av egen kraft sprider sig norrut i sjön. Mellan 300 - 500 m/år förflyttar sig signalkräftorna längs med strandkanten, oftast är det större hanar som är först på plats. Om signalkräftorna skulle förflytta sig naturlig 300 - 500 m/år skulle det dröja ca 25 år innan signalkräftorna skulle nå Norge (en del av Stora Le går in i Norge). Men det gick fortare än så, någon person har redan ILLEGALT flyttat signalkräftor till Stora Le i Norge. Spridningshastigheten går sakta utan mänsklig påverkan.

Årets fiske resulterade i att vi inte kunde hitta en "front" med signalkräftor. Altså bör någon person flyttat signalkräftor till den lokal vi provfiskade, därmed kan vi inte längre följa en naturlig spridning av signalkräftor i sjön. Jag har ännu inte sammanställt resultatet men liksom fjolåret dominerades fångsten av små signalkräftor. Uppskattningsvis 90% var i storleksintervallet 75 - 90 mm samt att det var betydligt ojämnare fångster i år jämfört med fjolåret.

2 kommentarer:

  1. Hejsan,

    jag och kompisen sitter och planerar en fiskeresa nu i sommar, och kom in på Stora Le och möjligheterna i den stora sjön. Jag undrar ifall det har ordnats så att fiskekort finns tillgängligt att sälja till oss sportfiskare? Om inte, kan man ändå få tillgång till fisket i sjön?

    Även, vad finns det för arter i sjön? Vitfisk, braxen, mört och sutare, finns dessa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej
      Stora Le har ingen fiskevårdsområdesförening, tyvärr. Därmed kan man inte köpa fiskekort. Jag tror dock att du kan fiska i en liten del av Stora Le, vid Rörviken inte långt från Nössemark. Har för mig att Rörvikens fvof har några vikar av Stora Le som man kan köpa fiskekort i. Brax finns, har sett några rejäla pjäser gått och betat på botten vid hamnen i Ed, mört finns. Sutare är jag tveksam till. Sen har du sik, öring, abborre, gädda mm. Vilka arter av vitfiskar som förekommer i Stora Le är jag osäker på.


      Ps ursäkta sent svar
      Tomas

      Radera