torsdag 21 juni 2012

Skalbyten i mina dammar och semestertider

Sedan två veckor tillbaks pågår skalbyten i  mina dammar. Först ut var de små kräftorna runt 4-6 cm, därefter kommer de stora. Igår kväll när jag lyfte upp en mjärde trodde jag att jag hade en död och en levande kräfta i mjärden. Men det var en stora hane som bytt skal. Väl på land för fotografering kunde inte hanen röra på sig. Alldeles mjuk i skalet har den ingen styrsel eller kraft på land. De är mycket känsliga  mot predation eller att hamna i "slagsmål" med sina artfränder under ca 1 veckas tid innan skalet hunnit hårdna. Under denna tid gömmer de sig i sina bohålor. Det är i detta skede som kräftorna växer.


Nu tar jag semester men om det händer spännade saker inom kräftvärlden försöker jag avslöja detta på bloggen.

Trevlig sommar




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar