måndag 16 april 2012

Nu har honorna börjat röra på sig i mina dammar

När isen släpper sitt grepp om dammarna brukar jag lägga ut några "Agustmjärdar" (blåa), dessa är rymningssäkra. Anledningen till varför jag lägger ut mjärdarna är för att fånga honor och se hur romen klarat vintern. Om honorna har sin rom kvar och verkar vara vid bra kondition är detta ett tecken på att de klarat vinterns påfrestningar och att de kan bli en bra föryngring.

När isen släpper sitt grepp och solen börjar värma vattnet i dammen söker sig de rombärande honorna mot grundare och varmare partier. Anledningen till detta förfarande är att ju varmare vattnet är desto snabbare sker kläckning. Ju tidigare på våren/sommaren rommen kläcks desto längre blir ynglets tillväxtsäsong.

I mina dammar släppte isen i slutet av mars i samband med ”värmeböljan” men sedan har det varit kyligt väder och en av dammaran återfrös. Fyra mjärdar lade jag ut för drygt en vecka sedan. Jag placerade dem endast på 0,5 m djup strandnära. De första dagarna var det endast grodor som lyckades hitta in i mjärdarna. Men igår hade 14 flodkräftor gått in i mjärdarna varav 12 var rombärnade honor och två hanar samt en groda. Nu har de börjat röra på sig på allvar. Alla honor utom en hade fina ”romklaser” vilket tyder på att honorna klarat sig mycket bra under den gångna vintern.





Bilden till vänster visar en hona som varit "stressad" under vintern, hon har plockat av sig romkornen eller blivit utsatt för en störning i samband med romsättningen i november. Honan till höger har däremot mycket fin och välutvecklad rom. Obs ni man kan fortfarande se resterna efter hanens spermiekapslar i anslutning till honans könsöppningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar