måndag 16 april 2012

Var försiktig med kavledun i en kräftdamm



Kaveldun är en av de växter som snabbt etableras i en damm. De utvecklar en enorm rotmassa som inom några år "äter" upp dammytan. Visst kaveldunets rotsystem medför till goda gömslen för t ex yngel samt ett bra skafferi. Men de växer snabbt och redan efter några få år måste man ta hjälp av en grävskopa för att avlägsna rotsystemen. När jag anlade mina dammar slog kaveldun snabbt rot. På bara några få dagar skjuter de ca 0,5 m höga skott. Jag plockade bort alla skott så fort jag såg dem, nu är dammaran 5 år och numera är det sällan som kavledun slår rot och än så länge har jag inte kaveldun i mina dammar.

Det är inte bara enbart kräftor som trivs i dammarna under denna årstid, nu är det fullt pådrag med ljudligt "kurrande".

2 kommentarer:

  1. Får du nån ordning på dina husdjur?

    SvaraRadera
  2. Husdjuren mår bra och kommer inom kort att tilldelas egna namn.

    SvaraRadera