tisdag 27 december 2011

Blöt jul för min dammodling iår


Årets jul är verkligen annorlunda för mina dammar jämfört med 2010.
Isen har sedan en tid lagts sig på dammarna och det återkommande regnandet medför till att jag har en kontinuerlig tillförsel av vatten. Detta betyder att dammarna syresätts. Jämför jag med den stränga vintern 2010/2011, då inte en droppe vatten tillfördes under perioden mitten av november till mitten av april, är det en stor skillnad. Då var jag mycket orolig att kräftorna skulle drabbas av syrebrist, men det gick mycket bra. I år har jag haft en frodig undervattensvegetation som under ”isperioden” skall brytas ned vilket kräver mycket syre. För en kräftodlare är denna period en ”akilleshäl”, många odlare syresätter sina dammar med huvudsyftet att cirkulera sina dammar med olika pumpar, dessa möjligheter har inte jag utan jag får förlita mig på att dammarna klarar sig själva. När våren kommer och isen släpper visar det sig hur kräftorna har klarat vintern.

Jag kalkar tillflödet för att kompensera ev. "surchockar".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar