fredag 24 augusti 2012

Inte bara minken som dödar kräftor i dammarna!

När jag för en vecka sedan fiskade kräftor i mina dammar blev jag lite fundersam över varför jag inte fick fler kräftor, jag har ju sett mycket kräftor under hela sommaren, trots minkens framfart. I de mjärdar jag placerade på 2-3 m djup (maxdjupet i mina dammar) fick jag inte en enda kräfta! Det är ju på dessa djup minkens jakteffektivitet minskar betydligt vilket borde resultera i att det finns fler kräftor i detta djupintervall.

Igår kväll fick jag förklaringen.

Mina dammar är beroende av regnvatten för genomströmning och syresättning. Detta har ju inte varit något problem under sommaren efter allt regnanade. Men sedan två veckor tillbaks har det varit lite torrare vilket medfört att dammarna inte fått något nytt vatten. Vattenståndet i dammarna har sjunkit. Efter att ha haft mjärdar ute på de djupare delarna under en vecka hade två kräftor irrat sig in i två mjärdar. Dessa hade nyligen dött, högst troligt pga syrebrist. När kräftor blir instängda i mjärdar blir se stressade vilket kan medfört att de var ännu känsligare mot låga syrgasvärden, jämför oss människor när vi börjar hyperventilera vid stress. Den ena kräftan var dessutom påverkad av porslinsjukan vilken påverkade stressen än mer.

Ett minne ploppade upp i bakhuvudet från 1997, då jag besökte en kräftodlare i Småland (förvisso signalkräftor). När han skulle fiska kräftor inför avsalu syresatta han dammarna. Kräftorna blev då piggare och var välvilliga att gå in i mjärdarna. Om han inte syresatta dammarna blev kräftorna slöa och ville inte gå in i mjärdarna. Återigen, syret är helt avgörande för en bra produktion i dammarna. Detta fenomen kan förstås drabba sjöar. Framförallt sjöar med övergödningsproblem.

Problem med syresättningen är jag väl medveten om men liksom besöket av mink blev "problemställningen" återigen påtagligt. Två ständiga problem för kräftodlaren.

För att öka överlevnad och produktion i mina dammar måste jag se till att cirkulera vattnet i dammarna för syresättning. Fick ett tips av en "kräftodlare" i Sunnen som använt en "eldriven båtmotor" som gått konstant i tre år i dammen och fungerat utmärkt. El måste fårstås vara inom räckhåll. 

Bilder. Döda kräftor som högst troligt dött pga av syrgasbrist. Bilden längst ned kan man se den "Porslinsvita" stjärten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar