fredag 17 augusti 2012

Nu börjar muntlilga rapporter trilla in om kräftfisken

Nu när kräftpremiären passerat och flera har gjort sina kräftfisken börjar muntliga rapporter trilla in. Även om risken finns att jag är opartiskt, så är de rapporter jag fått in från de som fiskar flodkräftor, mycket positiva. Bra, mycket bra eller bättre än på flera år är de vanligaste kommentarerna samt att flodkräftorna börjar ta sig även i sjöar där de aldrig har funnits, inte ens före pestens tid - KUL.

De få rapporter jag fått in från signalkräftor uppges vara mycket dåliga resultat. T ex från Fryken (Värmland) har de uppgifter jag fått att man fått mycket dåligt jämfört med tidigare.

Någon som har andra erfarenheter att delge oss???

4 kommentarer:

  1. Jag har aldrig fått så lite signalkräftor som i år. Ludvika...

    SvaraRadera
  2. Intressant, har du någon teori till varför det gått dåligt i år?

    SvaraRadera
  3. Min hypotes är vädret. Det har varit två riktigt kalla somrar. Fiskar jag i min "egna" sjö får jag riktigt fina signalkräft exemplar. Den sjön är grundare och således varmare. Den stora ludvika-sjön har svårare att komma upp i rätt temperatur som signalkräftorna behöver för att komma i rätt cykel när det gäller skalbyte/tillväxt. Jag tror att signalkräftor är mer beroende av varmt/stabilt väder än flodkräftor när det. Ju mer norr du kommer desto bättre med flodisar. En lite hypotes iaf, som inte är så vetenskaplig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klokt resonerat. Fångsterna har blivit bättre på vissa ställen under senare hälften av augusti och i början av september. Gäller båda arterna.

      Radera